Setmana Santa 2014: Belledonne i Grandes Rouses

14 d’abr. 2014

Aquesta Setmana Santa hem estat entre l'Isère i la Savoia, a la zona de la Belledonne i de les Grandes Rouses fent esquí de muntanya.

LE ROCHER BLANC, 2.928m:
Sortim diumenge a les 15h de l'aparcament per randoneurs de La Martinette del poble de Le Fond de France, a 1.068m.

Pujant pel bosc
Pugem pel camí de la Combe Madame amb els esquís a l'esquena fins als 1.450m (1:30h) i des d'aquí ja amb  els esquís fins al refugi de Combe Madame (1.784m).

Refugi Combe Madame, 1.784m
Ara el refugi només té obert la part lliure, però disposem d'estufa de llenya i matalassos.
Dilluns sortim a les 7:30h i anem pujant sols cap al fons de la vall en direcció al Col de la Croix. Només un francès que va sol ens adelanta tot pujant.

Sobre els 2.200m la ruta gira a la dreta en direcció N per anar-nos enfilant progressivament pel Glacier de la Combe Madame fins al cim de Le Rocher Blanc , on hi arribem havent deixat els esquís a 5 metres (4h).

Mont Blanc al fons

Les vistes des de dalt són impressionants: el Mont Blanc imponent, les muntanyes de la Belledonne i les Grandes Rouses i el gran llac de Grand Maison al sud.

La baixada fins al refugi la fem amb 35 minuts amb una neu primavera espectacular, probablement la millor baixada de la temporada.

La baixada amb el Rocher Blanc al fons
De nou al refugi Combe Madame, carreguem el sac, fogonet i roba de recanvi per seguir baixant esquiant fins on s'acaba la neu, i llavors amb esquís a l'esquena fins al cotxe. Arribem així al parking a les 14:00h. Aquest parking disposa d'un WC orgànic.

Desnviell: 1r dia (+ 716m), 2n dia (+ 1.144m, - 1.860m).
Nivell d'esquí: 2.2
Orientació: NE
TRACK GPS

ETENDARD, 3.464m:
Ens dirigim cap a la vall de la Maurienne, fins al poble de Saint Sorlin d'Arves (1.490m), on hi ha unes pistes d'esquí que formen part del domini esquiable de les Sybelles.
El refugi de l'Etendard està a 2.430 m, i s'hi pot arribar pujant a peu per les pistes fins al Col des Lacs (2.533m) i llavors baixant 100m, o per carretera fins al Col de la Croix de Fer (2.064m) i des d'allà remuntant  400m (però ara la carretera està tallada per neu), o pujant amb els telefèrics fins a 2.591m i després baixant 150m. Nosaltres escollim aquesta darrera opció (16€ per cap), i així amb menys d'una hora arribem al fantàstic refugi de l'Etendard.

Refugi des de les pistes, i Aiguille de Laisse i Aiguille Noire al fons
Ara no està guardat, però disposa d'una cuina equipada amb gas i aigua corrent, un WC amb aigua i paper, i dues habitacions, de 6 i 8 persones, amb matalassos i mantes. Tot i no estar guardat, la utilització del refugi de forma lliure té una tarifa reduida (4,80 € per cap). Compartim refugi amb un grup de jubilats francesos i un altre grup de joves també francesos.

Mirant l'Aiguille de Laisse i l'Aiguille Noire
L'endemà sortim a les 8:00h i comencem a travessar un darrera l'altre els 3 llacs que es formen al final de la gelera de Saint Sorlin.

La pujada és molt suau i tranquila, amb la vista a l'esquerre de les Aiguilles d'Arves, i ja al final de la vall, als 2.600m , a la dreta es veu la pala de l'Etendard.

Cim i pala de l'Etendard a la dreta
La neu segueix dura, així que amb serretes i volta maria cap aquí i cap allà anem pujant. El vent segueix bufant i a mesura que anem enfilant, les ràfegues són més fortes i ens obliguen a parar i apuntalar-nos bé cada cop que bufen. El pendent també es va redreçant, així que a 50 metres sota el coll deixem els esquís i posem els grampons. Des del coll hi ha una curta i fàcil aresta de neu, però amb el vent que bufa la fem casi mig ajupits.

Dalt del cim, amb les Aiguilles d'Arves al fons
Baixant del coll
La baixada de la pala no està massa bé: la neu no està transformada i hi ha forces traces dels dies anteriors, però tot i així amb pocs minuts tornem a estar a la zona plana al principi dels llacs. Decidim no perdre alçada i flanquejar per la dreta.

Flanquejant i el Mont Blanc al fons
Això ens permet haver de remar només per travessar l'últim llac fins arribar al refugi.

Aquí ganyipem, recollim les coses i posem les pells per remuntar els 100m fins al Col des Lacs.

L'Etendard queda amagat al fons a la dreta
A partir d'aquí ja només ens queden 1.000 m de baixada per pista amb neu primavera molt transformada fins a Saint Sorlin d'Arves.

Desnviell: 1r dia (+ 1.100 m telefèric, -100m) , 2n dia (+ 1.130m, - 2.080m).
Nivell d'esquí: 2.3
Orientació: NE

TRACK GPS

PASSEIG DES DE CHALMIEU:
Avui decidim fer un dia de descans, i per això fem una curta ruta des del poble de Chalmieu per gaudir de l'imponent vista de les Aiguilles d'Arves.

Amb el cotxe seguim per la carretera que continua des del poble fins que la neu ens barra el pas (1.700m).

Des d'aquí seguim la pista i camp a través per acabar-nos enfilant per una pala fins als 2.300 m, per tornar a baixar pel mateix camí fins al cotxe amb bona  neu primavera.
Tot plegat 2:30h, amb molt bon dia, molt bones vistes i totalment sols.

GRAN VAN,  2.448 m:
Tornem al departement de l'Isère i pugem fins a les pistes de Chamrousse (1.750m) des d'on surt aquest itinerari.
No fa gaire bon dia, i la neu la veiem justeta (l'orientació és SO), però decidim pujar a veure què ens trobem.

Grenoble al fons
Anem pujant per les pistes ja tancades fins al Col des Trois Fontaines on arriba el Telesiege des Lacs Robert (2.250m).

Gran Van des del Col des Trois Fontaines
Aquí traiem pells i baixem una mica per flanquejar cap a la dreta fins al Col de la Botte, on seguim baixant i flanquejant per arribar sota el Col des Lessines (2.140m). Aquí tornem a posar pells i pugem per la pala empinada de l'esquerre (jo la faig amb grampons). A partir d'aquí el pendent es modera i seguim pujant amb esquís fins a 10 metres del cim, que acabem pujant a peu.

El dia segueix fred i s'ha anat tapant més, i ara ja comença a nevar. Baixem primer amb neu dura i després una mica transformada, fins arribar al Col des Lessines, on decidim travessar-lo cap a la dreta i baixar flanquejant pel vessant dels Lacs Robert fins arribar a les pistes (2.100m). Des d'aquí tornem a posar pells per pujar al Col des Trois Fontaines, i ja des d'aquí cap avall que fa baixada, amb esquís fins al cotxe.

Desnviell: 1.155m.
Dificultat: fàcil
Nivell d'esquí: 2.2, curt pas de 35º.
Orientació: SO
TRACK GPS
I això és tot.

La informació l'hem tret de la pàgina web francesa SKITOUR.

Miquel i Elisenda

Jaumegrimp ha dit...

Bona travessa parella, i veig que ben solitària; el paisatge superb.

Bartomeu ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.